Vasta-alkajan opas alusasuostoksille verkossa

12 May 2021 9:11 AM
Annica Svensson

Moni kokee liivien ostamisen verkossa vaivalloiseksi. Mistä tietää, minkä mallin valita, mikä istuu hyvin ja mitä tehdä, jos postitettu tuote ei sovikaan? Käymme prosessin läpi vaihe vaiheelta.


Vaikkei tietäisi ulkoa tarkkaa liivikokoaan, kaupassa voi nähdä ja hypistellä vaatekappaleita ja arvioida sopivuutta silmämääräisesti ennen sovituskoppiin menoa. Netissä ei ole samoja mahdollisuuksia. Nettiostoksilla fyysinen sovitushuone on oma koti, jossa vaatteita voi sovittaa ja tarkistaa istuvuuden.


Vaihe 1: Mistä tiedän kokoni ennen liivien sovittamista?


Ennen kuin ostat liivejä verkossa ensimmäistä kertaa, on hyvä käydä läpi seuraavat asiat:


• Omistanko entuudestaan tämän tuotemerkin liivit? Miten ne istuvat kooltaan? Jos ne eivät ole vasta ostetut, onko painoni noussut tai laskenut niiden ostamisen jälkeen?


• Käy läpi vaatekaappisi. Mitä kokoa liivisi ovat tavallisesti? Joskus useampi koko sopii, joten ei ole tavatonta, että kaapista löytyy vaikkapa koot 80D, 85C ja 90B, ja kaikki istuvat. Tämä johtuu liivien elastisuudesta ja sisarkoista. Lue sisarkoista täällä.


• Pue ostamasi liivit ylle ja katso, istuuko kuppi hyvin: jos tyhjää tilaa jää sekä vasempaan että oikeaan kuppiin, kuppikoko on sinulle liian suuri. Jos kupinreunan yläpuolelta tai kupin sivulta pursuaa rintakudosta, kuppi on liian pieni. Samoin siinä tapauksessa, että kaarituki pistää rintakudokseen tai ei pysy rintojen välissä rintalastaa vasten, kuppi on liian pieni.

Täydellisesti istuvissa liiveissä rintakudos ei pursuile kupin reunan yli tai kainaloon, kuten vasemmanpuoleisessa kuvassa. Oikealla on täydellisen istuvat liivit.


• Istuuko ympärysnauha hyvin selästä? Jos liivit ovat vanhat ja ympärysnauha on venynyt, sen mitta ei enää vastaa etiketin kokomerkintää. Jos vanhat, venyneet liivit istuvat ympärysmitaltaan hyvin, on luultavasti tarpeen ostaa uudet kokomerkinnältään suuremmalla mitalla. Esimerkiksi jos vanhat liivit ovat 85C, valitse 90B. C-kuppi ei ole saman kokoinen eri ympärysmitoilla.
Jotta kupin tilavuus on sama, tarvitset yhtä kokoa pienemmän kupin ympärysmitan kasvaessa pykälällä.Jos siirryt pienempään ympärysmittaan, sinun on valittava yhtä kokoa suurempi kuppi, esimerkiksi koosta 85C kokoon 80D.

Jos ympärysnauha nousee selästä ylös vasemmanpuoleisen kuvan mukaisesti, on ympärysmitta liian suuri. Oikeanpuoleisessa kuvassa on hyvin istuvat liivit.


Vaihe 2: Löydä oma kokosi
Seuraava vaihe on tarkistaa omat mittasi kokotaulukosta. Jos taulukon koko vastaa käytössä olevien liiviesi kokoa, voit muitta mutkitta tilata meiltä samaa kokoa. Sama pätee kokojen ollessa lähellä toisiaan.


Jos koot sitä vastoin eroavat useamman pykälän, esimerkiksi käytät yleensä kokoa 80F ja sait taulukosta koon 90A, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, josta saat apua.


Jos taulukko näyttää pienempää kuppikokoa kuin yleensä käytät, tämä luultavasti johtuu siitä, että pidät mittanauhaa poven alla liian väljästi mitatessasi. Tämä vaikuttaa siihen, minkä kuppikoon saat tulokseksi. Vähennä muutama sentti ympärysmitasta, niin kuppikoko kasvaa. On hyvin yksilöllistä, miten tiukasti liivien haluaa istuvan.


Jos povesi on kookas, suosittelemme pienempää ympärysmittaa, jotta olkaimet eivät joudu kannattelemaan rintojen painoa. Liivien selkämyksen ja sivun materiaalissa on aina joustoa, ja se venyy ajan myötä. Mitä tiukemmin liivit istuvat, sen paremman tuen ne antavat ja sitä suurempi on taulukon antama kuppikoko. Vaihteluväli voi olla 90B-koon väljästi istuvista napakkaan 75E:hen. Jälkimmäisessä sama kupin tilavuus, mutta tiukempi ympärys. Lisätietoa oikeaoppisesta siirtymisestä kuppi- ja ympärysmittakoosta toiseen antaa artikkelimme Sisarkoista.


”Jos mittaustuloksena on pienempi kuppikoko kuin mitä yleensä käytät, syy on luultavasti se, että olet mitannut liian väljästi rinnan alta.”


Vaihe 3: Valitse liivit
Nyt kun koko on tiedossa, voit alkaa miettiä, mikä liivityyppi olisi mieleesi. Esittämällä itsellesi seuraavat kysymykset haarukoit sopivat liivit:


• Kaarituet vai ilman?
• Topattu vai toppaamaton kuppi?
• Pehmustetut vai tavalliset olkaimet? Jos hartioillasi on ollut tapana hiertyä, voi olla mukava ostaa liivit erityislevein ja pehmustetuin olkaimin.
• Mikä tyyli on mieleesi? Saatavana on sekä kirjavia malleja että perusvärejä beige, ruskea, musta ja valkoinen.Suositko riisuttua lookkia ilman krumeluureja vai romanttisempaa tyyliä, pitsiä ja kirjailuja?
• Minkä tyyppisiä vaatteita käytät yleensä? Jos käytät ohuita ja tyköistuvia vaatteita, haittaako liivien näkyminen vaatteiden alta? T-paitaliivien kupeissa ei ole saumoja, mikä tekee niistä vaatteiden alla huomaamattomammat.
• Missä tilanteessa haluat liivejä käyttää? Ovatko liivit liikuntaan, kotikäyttöön, töihin vai oleskeluun?


”Valitse liivityyppi oman elämäntyylisi ja sen mukaan, istutko töissä paikallasi vai liikutko”


Miltä päiväsi näyttää? On hyvä myös miettiä, minkä verran yleensä liikut päivän mittaan. Teetkö aktiivista fyysistä työtä esimerkiksi suurtalouskeittiössä, vai istutko enemmän paikallasi? Ehkä olet eläkeläinen etkä töissä ollenkaan. Mieti, miltä päiväsi näyttää ja istutko enemmän paikallasi vai teetkö puutarhatöitä, käyt sauvakävelyllä tai koiran kanssa lenkillä. Jos liikut paljon, voi olla aihetta hankkia liivit hengittävästä materiaalista, kuten puuvillasta tai funktionaalisesta Keep Fresh -materiaalista.


Hae haluamaasi liivityyppiä verkkokaupan hakutoiminnolla. Kun olet pohtinut, minkä tyyppiset liivit haluat, voit alkaa katsella verkkokauppamme valikoimaa. Olemme jakaneet valikoiman eri kategorioihin, jotta löydät helposti esimerkiksi kaarituelliset tai puuvillaiset liivit. Tämä sujuvoittaa asiointia, kun haun voi rajata tiettyyn ominaisuuteen. Tämä onkin suuri etu verkkoshoppailussa verrattuna tavaratalon rintaliiviosastolla asiointiin.


”Olemme jakaneet verkkokaupassa valikoiman eri kategorioihin, joista voit valita itsellesi parhaiten sopivat liivityypit”


Suodata koon perusteella. Kun haet verkkokaupasta liivejä, voit helpottaa tehtävää edelleen valitsemalla ensin oikean koon ja sitten mieluisat esiin tulevista malleista. Valitse muutama silmää miellyttävä malli ja lue niiden tuotekuvaukset. Yritämme kuvailla tuotteita ja niiden ominaisuuksia niin tarkoin kuin mahdollista. Tietyissä liiveissä esimerkiksi olkaimet ovat hieman enemmän lähekkäin, jolloin ongelmia valumisen kanssa ei tule niin herkästi.


Kun olet valinnut mallin, tarvitsee enää valita väri (jos värivaihtoehtoja on) ja koko ja poimia tuote ostoskoriin. Sitten voit jatkaa ostosten tekoa tai siirtyä kassalle. Kun olet tehnyt tilauksen, lähetetään sähköpostiisi tilausvahvistus.


Onko verkossa ostaminen turvallista?


Kun teet ostoksia verkkokaupassamme, tietoturvasta on huolehdittu ja voit olla turvallisin mielin. Verkkokauppamme avaamisesta ja suoramyynnin aloittamisesta kuluttajille on nyt 8 vuotta. Sitä ennen myimme postimyyntikuvastojen kautta yli 50 vuoden ajan. Olemme aina halunneet satsata hyvään palveluun ja kokemukseen, jotta tunnet olevasti turvassa asiakkaana. Siksi asiakaspalvelumme antaa henkilökohtaista neuvontaa aukioloaikoina. Palvelu pelaa 7 päivänä viikossa. Jos sinulla on kysyttävää, olemme puhelinsoiton tai sähköpostin päässä.


Miten maksan ostokseni?


Itse verkkosivusto on salattu, joten henkilötietosi eivät voi vuotaa. Meillä kuten useimmissa muissakin verkkokaupoissa näet aloitussivulla useita maksuvaihtoehtoja. Ne on usein listattu sivun alalaitaan tai ylälaitaan. Näin näet käytettävissäsi olevat vaihtoehdot ennen tuotteiden valintaa. Miss Marylla on käytössä useita maksupalveluntarjoajia, kuten Klarna ja Paypal, jotta sinulla asiakkaana on vapaus valita.


Yksi käyttämistämme palveluntarjoajista on Klarna, joka tarjoaa useita vaihtoehtoisia maksutapoja, kuten lasku, suoramaksu tililtä, osamaksu tai korttimaksu. Vaihtoehtona on myös ”Osta ensin, maksa myöhemmin”, jonka valitessasi voit maksaa vasta, kun tuote on sinulla.


Jos haluat maksaa oston yhteydessä, mutta et antaa korttinumeroasi, Paypal on hyvä vaihtoehto. Paypal-maksua varten tarvitset Paypal-tilin, jonka rekisteröit osoitteessa paypal.com tai älypuhelimeen ladatussa sovelluksessa. Liität itse haluamasi pankkikortin sähköpostilla vahvistamaasi Paypal-tiliin. Tämän jälkeen sinun ei tarvitse verkkokaupassa antaa korttitietoja, kun valitset Paypal-maksun. Valitset vain Paypalin kassalla ja siirryt automaattisesti Paypalin sivustolle, missä kirjaudut sisään ja hyväksyt suorituksen. Paypal perustettiin tarjoamaan turvallinen tapa rahansiirtoon sekä yksityishenkilöiden kesken että ostajien ja myyjien välillä.


Miten tuote lähetetään?


Kun tuote lähtee Tallinnan-varastoltamme, saat sähköpostiisi ilmoituksen. Tässä sähköpostiviestissä on myös ohjeet paketin seurantaan. Yritämme aina lähettää tuotteen varastolta seuraavana arkipäivänä, mutta näin korona-aikana voi esiintyä viivästyksiä johtuen siitä, että varasto on alimiehitetty normaalitilanteeseen nähden ja meillä on tarkat turvatoimet työntekijöiden suojaamiseksi.


Miten saan tuotteen kotiin?
Tarjoamamme tuotteet menevät pieneen tilaan, joten ne lähetetään pussissa, joka mahtuu postiluukkuun tai postilaatikkoon. Harvemmin joudut noutamaan paketin noutopisteestä. Jos olet kuitenkin tilannut useita tuotteita kerralla, paketti voi olla liian suuri postilaatikkoon ja tällöin se on noudettavissa noutopisteestä.


”Miss Mary tarjoaa aina 100 päivän avokaupan, jotta ehdit rauhassa miettiä, haluatko pitää tuotteen vai palauttaa sen.”


Voinko palauttaa verkossa ostamani tuotteen?


Verkko-ostoksissa kuluttajalla on aina palautusoikeus. Me Miss Marylla olemme pidentäneet palautusoikeuden 100 päivän mittaiseksi. Haluamme asiakkaan voivan rauhassa sovittaa vaatetta kotona sen saatuaan ja ehtivän tarvittaessa palauttaa sen.


Jos haluat palauttaa tuotteen, sinun tarvitsee vain lähettää se takaisin samassa pussissa (tai tavallisessa kuoressa tai pussikuoressa) ja maksaa postimaksu. Vaikka tuotteet tulevat sinulle Tallinnan varastoltamme, palautuksia ei lähetetä sinne. Palautusosoite on aina asuinmaassasi ja se on merkitty lähetykseen liitettyyn palautuslomakkeeseen.


Jos olet valinnut Paypal-maksun, Paypal voi pyynnöstä palauttaa palautusrahdin tilillesi. Tämä on Paypalin oma palvelu. Jos valitset muut maksutavan, maksat palautusrahdin itse. Emme tällä hetkellä tarjoa kattavaa maksutonta palautusta, koska haluamme tarjota tuotteita mahdollisimman edulliseen hintaan. Tavallisesti maksutonta palautusta tarjoavat yritykset leipovat palautuskulut tuotteen hintaan.


Jos vastoin odotuksia olemme lähettäneet sinulle väärän tuotteen tai tuote on viallinen ja haluat reklamoida, siinä tapauksessa maksamme palautusrahdin. Kirjoita tai lähetä sähköpostia asiakaspalveluun, niin saat apua. Täältä löydät yhteystietomme.


Miten saan rahat takaisin tuotteen palauttaessani?


Tuotelähetyksen mukana saat ohjeet tuotteen palautukseen. Jos olet jo maksanut tuotteen ennalta esimerkiksi korttimaksulla tai Paypalin kautta, rahat palautettaan samalle tilille. Jos olet valinnut maksun laskulla, lasku mitätöidään.


Lopuksi
Jos jokin asia askarruttaa, iso tai pieni, olemme täällä sinua varten. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Liivien ostaminen ja rinnoista puhuminen voi tuntua intiimiltä. Asiakaspalvelussamme on töissä vain naisia, jotta asiointi tuntuisi mahdollisimman mukavalta ja turvalliselta. Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin esimerkiksi koosta ja istuvuudesta, liiviongelmista, tuotesuosituksista sekä tekemästäsi tilauksesta ja toimituksesta. Toimintamme perustuu luottamukseen, ja teemme kovasti töitä, jotta koet meidät luottamuksesi arvoisiksi. Siksi toivomme sinun ottavan meihin yhteyttä aina, jos et ole tyytyväinen ostokseesi tai tuotteeseesi.

You may also like